Wednesday, May 18, 2011

Ambil beratlah dengan sembahyang!


salam umat Muhammad SAW!

this is a reminder for myself. have u ever wondered why your life is uneasy, anxious, messy, full of stress, painful, and sometimes you come across to the situation that provoke total despair.

the only solution for all mistake, all problem, and all burden is get close to HIM


Ya Allah ku bersimpuh di depan gerbang rububiyah-Mu, berlindung di gerbang WahdaniyyahMu.


Dialah pemberi kesegaran, pemberi kesihatan, dan yang maha mencukupi.


Dia pencipta, pemberi rezeki, yang memberi hidup dan yang kuasa mematikan


“Ya Allah, kami berlindung dari rasa susah hati dan sedih, sikap lemah dan malas, bakhil, pengecut, tekanan hutang dan kejahatan orang2 yang jahat.”


Bagi generasi umat manusia yang sedang banyak menghidap penyakit kejiwaan seperti masa ini, hendaklah rajin mendatangi masjid, merapatkan keningnya di atas lantai tempat sujud


Jika anda diliputi ketakutan, dihimpit sedih, dicekik risau, segeralah bangkit untuk sembahyang nescaya jiwa akan kembali tenang. Sembahyang merupakan penyejuk hati dan penyebab bahagia bagi Rasul.


Jangan berdukacita sebab ada al-Quran, ada doa, ada sembahyang, ada sedekah, ada perbuatan baik dan ada amalan yang memberi manfaat.


Jangan berdukacita dan jangan sekali2 menyerah kepada kesedihan dan tidak melakukan sebarang kegiatan.


Sembahyanglah … bertasbihlah… bacalah… menulislah…bekerjalah…terimalah tamu…merenunglah…


Allah berfirman ertinya:


Dan Tuhan kamu berfirman” ‘ Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan Kamu.” (Surah Al-Mukmin:60)


Jalan2 merintis kembara Allah


Hadis kudsi :


"Barangsiapa buat 10 kebaikan, Aku akan balas 10 x ganda bahkan lebih, barangsiapa yang buat nista akan menerima balasan setimpal atau Aku ampunkan dia, siapa yang menuju padaku sejengkal, aku maju padanya sehasta, siapa mendekatkan diri padaKu sehasta, Aku dekat sedepa, siapa datang padaKu berjalan, Aku datang padanya berlari, barangsiapa mengadap Daku dengan dosa sepenuh lembah bumi tapi dia tidak menyekutukanKu dengan sebarang sesuatu apa pun maka Aku sambut dengan sebanyak dosanya itu."


maha suci Allah pentadbir, pemilik dunia akhirat.


referring to the hadis kudsi quoted above, it pictures how amazing Allah's love towards His creatures,notwithstanding your full of sins. this is the beauty of God. so, remember that you're not alone when you are in burden of trouble, all you need to do is repent and full submit to only HIM.


courtesy of LA TAHZAN.

No comments:

Post a Comment