Tuesday, May 31, 2011

orang yang aku panggil 'MEK'

ni la mek dan arwah ayoh tersayang.

aku nak masuk contest ni sebab 1 nak duit yang di'offer' tapi saingan terlampau sengit. yang kedua aku terasa nak bercerita pasal mak aku. sebelum ni aku da buat n3 pasal arwah ayah, ni pasal mak aku pulok la. incik joe, blog saya x pemes sbb xde masa nak mempemeskan diri. time merekayasa ayat ni pun saya gigih menaip time lunch hour di opis.

temanya pasal ibu. aku cam makhluk2 di bumi ni jugak, mana datang anak kalau bukan dari perut ibunya. aku panggil mak aku "mek". cerita mek aku bukan macam ibu2 yang lain. kami asal susah. mek aku sekarang di kelantan.

arwah ayah aku, x suka keje ngan orang dulunya, bertuah mek dapat ayoh. ayah aku carik rezeki mulanya ngan meniaga apam balik. pagi2 subuh dah bangun. mak aku la yang membancuh tepung, buat apam, ayah akan gi anta kat kedai2 kopi. arwah atuk aku pulak akan menjaja apam tu kayuh basikal tua keliling kampung.

tu payah jerih mereka cari rezeki nak membesarkan 7 orang anak. aku waktu tu sekolah rendah. naik sekolah menengah ayah tuka pulak ke bisnes tempeyek. sampai sekarang kilang tempeyek masih ada lagi di paya rambai, jalan bayam.

mak dan ayah aku akan bangkit seawal sebelum subuh untuk bancuh tepung. dulu pekerja x seramai sekarang. mak dan ayah la susah payah cari pembeli sebab waktu tu takde pelanggan tetap. aku x boleh bayang, mungkin kalau orang biasa dah lama 'give up' tapi bukan mak ayah aku. proses nak bagi tempeyek ni rangup, sedap, cukup rasa, x mo kasik berminyak, packaging, semua makan masa.

mungkin sebelum tidur mak dan ayah aku pikir macamana nak buat bisnes tempeyek ni laku. sebab dulu kualiti sangat teruk berbanding sekarang. seingat aku waktu tu aku adik beradik balik sekolah tolong mak meneri bukan seal pakai sealer elektrik macam sekarang. kami pakai lilin kadang sampai terbakor plastik. hehee

tempeyek dulu sangat berminyak aku masih ingat waktu tu mak aku terpaksa toskan minyak setiap bungkus tempeyek yang dah dibungkus. macamana hebatnya usaha mak ayah aku, dan x cukup terima kasih aku pada diorang yang lahirkan aku, besarkan aku, sekolahkan aku, dan sampai sekarang aku jadi aku.

mak aku yang menggoreng sendiri tempeyek sampai kadang melecur terkena minyak panas, yela pakai kuali besar, kuantiti kacang yang nak digoreng tu pulak banyak. x cukup dengan tu adakalanya tempeyek ni x de la laris cam goreng pisang, ayah aku pikir pulak nak buat pisang sira, kerepek pisang untuk tampung surutnya pasaran tempeyek.

begitulah perit jerih diorang nak carik rezeki. aku memang xleh nak bayar seme tuh melainkan doa. buat mek tersayang, doanya agar mek sentiasa bahagia, xmo susah2 lagi pikir anak, biar kami pulak jaga mek. ni masa mek hidup senang.

apa pun moga ALLAH jaga kesihatan dan keselamatan ibuku, tenangkan hidupnya, bahagiakanlah dia, temanilah die di ketika sunyi, ceriakanlah hatinya di ketika dia dihimpit resah, permudahkanlah setiap urusannya, terimalah amal dan ibadatnya, sejahterakanlah dia dunia dan akhirat. amin ya rabbal 'alamin.

sesape yang rasa nak duit rm50 dan lagi skali 50 kalau menang, tanpa segan sila ke belog mohd faridzul asyraf b mat arifin

turut harus dinyatakan disini sponsor dikelola oleh tuan blog tu jugak, faridzulasyraf dan denai hati.


2 comments:

  1. thx u
    keputusan pukul 12 nanti hari ni ya
    jangan lupa tengok2 =)

    ReplyDelete
  2. cik joe, x menang..nak wat guane xdok rezki

    lain kali insyaALLAH..wat la banyok lagi contest

    ReplyDelete