Saturday, June 25, 2011

mymaster


TAHNIAH!

Anda Berjaya ditawarkan program pembiayaan mymaster.

20hb Allah gerakkan hati aku, bukak portal biasiswa. Free pulak arini kat opis, keje x banyak cam biasa. Dan arini jugak ari last regist. Iktibar buat aku yang selalu cincai2 belajar supaya after this put extra effort on study. Pengajaran untuk aku, noted that in master level, B- is considered FAIL. yang ak neh dengan yakin bkk tgk result, ak tanya kawan2 laen seme takut nak bkk. pastu msg cakap lega. pehal dorang cuak sgt rupa2nya..


Aku baca lanjut pasal mymaster yang da berjaman ak tunggu, x diinform kat emel, x pon anta surat, ak tanya mak aku kat kampong, katanya surat saman PTPT ada la. Ak call bahagian scholar x de yang angkat, nak kata govt da tutup baru pukul 4. Apa dorang neh meeting ke da pakat g minum2 sambil tgu jam punch out. Xde hal ak nak pk. Ak pakai alternatif lain, ak address question as much as I want via email, hopefully tomorrow ill get the feedback.


Apa yang buat ak confuse, tarikh di’extend’ sampai bila, sebab mengikut apa yang tertera sampai 14 hari. It means the date is already expired. Usaha tetap usaha pakai ijtihad hati aku, aku dcide balik puchong mtk tlg mak su malam tu jugak, teman g klinik, pakai xray yang aku buat waktu regist dulu, xde lama mana pun. Mintak doctor juz verify apa patut, buat urine test, blood pressure, n other normal procedures. Aku dah siap2 buat copies untuk maksu mtk verification saksi, principal dia dan maksu sendiri sebagai penjamin aku.


Kira malam tu jugak dalam unsettle confusion mode, I still do the expedient things that most people do in filling the govt form. Aku google mana nak dapatkan setem hasil, sebab aku memang x biasa ngan mende alah tu seme.


Esok pagi dapat reply orang KPT yang tarikh di extend till this 24th June. Kiranya masih berbaki 3 hari dari hari ni. Arini lagi sekali g puchong dengan belikan maksu apa patut, bagi telur, roti dan megi. Dia pun ada cakap bajet bulan ni abes beli baju raya anak2 dia.


21st aku half day, datang awal siapkan keja yang aku dah list down semalam. Kul12.30 aku keluar g uitm, carik lecturer untuk pengesahan. Semalam da amik initial maksu dan cop g.besar. arini cari lecturer sebagai saksi academic aku pulak. Allah mudahkan dalam sibuk, tyme aku pegi prof ada baru lepas interview. Jumpa kawan yg jgak dapat mende neh, dia kata pej hasil ade kat SA. Ak lam ati mujur die gtaw, kalu x dah ke jln duta ak arini. Die bagi hint kat mana, salah tapi tetap hint, ak tanya ety mujur c etty pon biasa pegi, rupanya bukan kat plaza masalam, plaza perangsang.


Kat c2 pon x take time sangat tros ke pos office, jam pej pos pun da nak tutup, de orang bagi aku no turn, cepat 3 no dari no aku, instead of tgu 3 angka belakang, dpt awal ckt.


Lega lepas anta tapi arini ak sacrifice solat zohor. Subhanallah. Apa pun terima kasih ya ALLAH. Engkau mudahkan perjalanan insan kerdil yang memang buta tanpa tunjuk arahMU, yang bodoh tanpa ilmuMU, yang hina tanpa kasih sayangMU.


Betapa kalu Allah x gtaw ak memang sah2 da frust kalu aku bukak tgk tarikh da tamat, lagi tambah nak marah sebab x diinform kat mana2. Biau budak tu terlepas lagi untung ko xyah taja dorang.


Bab bantuan ko amik mudah, tapi bab nak bagi budak tuh terbeban utang taw pulak ko kejar dorang dari xtaw apa2, ko promot kat dia cam haram. At last kene tanggung bunga sampai mati. Nak2 yang baru dapat keje dengan gaji 1.6 K, lepas tu ko tambah2 bunganya, kenyang ko makan riba budak2 neh.


Ko paksa dia bayar dan ugut dorang soh baya, diissue surat mahkamah ko gertak biau takut dorang tanpa tahu status mereka , masih tanam anggur kat kg. kesian pada yang miskin tambah kurang pandai. Untung kat yang kaya. Inilah bayaran dunia. Sedangkan itu tanggungjwab gomen bagi bantuan pada yang x mampu, xperlu la diperdagangkan urusan golongan ini. Kalu nak amik interest sangat pun xyah la sampai 3%.


Sebut bayaran untuk ini aku usaha kehulur hilir x kira minyak, sbb syukur ada kereta.


Kos lain consult dr. untuk medical checkup RM45. Bayar parking hotel cum plaza tuh rm2, pos office parking rm1.50, pos laju rm6, setem hasil rm30. Total rm85.


p/s: keluhan yang lama terbuku di hati.


2 comments: