Monday, March 14, 2016

Baiki sink tersumbat

Dah dekat bertahun sink umah ni clogged. Sebab utama minyak yang dah beku kat dalam pipe. Pipe rumah plak panjang lebih 5 meter. First thing aku buat masa awal2 kejadian pegi daiso beli drain cleaner. Abis berpaket2 xjadi.

Second trial, beli drain cleaner cecair (amway) plak coz yang serbuk x de kesan, hmpp pon sm x jugak jalan. Next trial aku masukkan pipe getah x menjadik jugak. Strressss!

Pikir2 ikot logik akal kalau dah pipe panjang kene ada benda panjang yang kuat utk tekan mende tersumbat tu or tekanan yang menarik naik mcm vacuum. Sebab pipe getah x jadik ak try lagi google apa orang biasa pakai utk sink tersumbat.

Ada orang suggest pakai garam kasar, aku dah tuang berkilo n curah air panas, air x gerak even seinci. Ade jgk suggest pakai bhn kimia, ak gigihkan diri gi beli kt ace hardware yg mhl ckt kali ni dlm rm7, ade yg asid bagai tapi pikir takut pecah meletup plak pipe so lepas berejam kat kedai tu, aku decide beli sebotol paling murah. Balik siap pakai glove.unfortunately, the water still not move even an inch. 

Tanya lagi encik google, ade plak kata pakai cuka dan soda. Ini atas suggestion yang menjadik, s3bab xnak bazir duit, aku try beli pek kecik harga rm5.++ . Like the pic below. The result still hampeh.


Try google the trusted plumber sebab takut kene tipu, lepas siap maunya mintak sampai beratus, naya aku. Aku cari no seme plumber terdekat. Wsap seme no tu, ada 2 je feedback. 1 siap bagi quotation, 1 kerja 100-150. Makaiii. Second plumber yang ni aku baca dalam 1 blog or thread die kata encik ni amik upah dalam 20 camtuh je. Die yg reply siap tanya leh amik gambar tunjuk mana yang tersumbat, balik keje aku take a few photos, show him the pipe taken from above coz this is apartment so akan nmpak pipe dari atas. Dia bagi pro-rate dari 4 kerja aku mentioned tu rm300. (Include fridge wiring, n flush toilet). Mengucap panjang haku. Siap sebut kene pegi betolkan dari jiran bawah. Humangaii susahnya keje. 

Pikir duit, aku doa kali ni harap ikhtiar aku jadi ikhtiar terakhir. Selama bertahun sink tu problem, macam2 cara aku buat, dari cuka, cecair cleaner, soda, garam, air panas segala x menjadik. Aku decide beli drain dredge macam gmbr kat bawah ni. Pegi d.i.y beli yang 5meter. Harga rm10.90 harap sgt kalini x hangus duit aku. 


The good thing happened when, jolok byk kali, mula2 susah nak masuk, byk kali aku pusing handle, atlast keluar myk yang dah keras, penuh kat besi. Syukur alhamdulillah, air dah nampak kurang. Try boh air panas, wpon air x laju tp flow. Even agak kotor aku jolok tngan (pakai sarung tangan), identify paip yang keluar dari sink kat toilet, jumpa laluan tu n air panas keluar dari saluran tu. Then aku pakai dredge jolok dari sana pulak, keluar jugak ketulan myk wpon x byk yang melekat kat besi. Sambung balik pipe kat sink, terus tuang air panas berkali2 plus seme cecair n serbuk drain cleaner yang masih berbaki aku tuang. 

Moral of the story, never givup n keep on trying. Kalau x kerana usaha yang sedikit (tp beratus kali) n duit hangus yang x sampai ratus ni maunya aku kene byr kt plumber yang nak cpt kaya tu beratus2. Perempuan pon leh buat keje laki, janji x penyegan. Kalau yang segan2, geli mende kotor, asyik nak harap laki je buat, memang xdpt tlg la. ^ - ^

Utk langkah xnak dah mende sama berulang keep on pouring hot water plus aku ade beli ini (pic below) elak dari m3nde2 bsr masuk dlm sink tu. Harga rm2.90 n its cut3.


No comments:

Post a Comment